Miten sähköautoilu eroaa polttomoottoriautoilusta?

02.10.2025

Sähköautoilu ja sen erot polttomoottoriautoiluun verrattuna herättävät keskustelua – ja mielipiteitä riittää. Mitä eroavaisuuksia näillä todellisuudessa on, ja kenelle sähköauto sopii?

Keskustelu sähköautoilun ympärillä käy vilkkaana ja aiheen ympärillä liikkuu ristiriitaistakin tietoa. Sähköautoilua vertaillaan perinteiseen polttomoottoriautoiluun ja paremmuudesta väitellään. Eroja toki on, mutta on mahdotonta sanoa, että toinen olisi ylivoimainen toiseen verrattuna.

Käyttövoima ei tee autoilusta helpompaa tai vaikeampaa

Jos on tottunut ajamaan polttomoottoriautolla, voi sähköauto tuntua aluksi vieraalta. Käyttötarve määrittää sen, mihin auton ostajan on syytä kiinnittää huomiota ja mihin on järkevää panostaa. Jos arjessa tulee paljon ajettua pitkiä matkoja, kannattaa hankkia toisenlainen auto kuin autoilijan, joka ajaa lähinnä lyhyttä kaupunkiajoa. Sama auto ei sovi kaikille – oli se sitten sähköauto tai bensa-auto.

Mitä huomioida, kun siirtyy polttomoottoriautoilusta sähköautoiluun?

Sähköautoon siirtyessä ja auton valintaa tehdessä on hyvä kiinnittää huomiota akkukapasiteettiin ja pikalataustehoon. Jos pitkiä matkoja tulee ajettua harvoin, selviää todennäköisesti pienemmälläkin akulla. Mutta jos pitkiä matkoja ajetaan säännöllisesti, etenkin talvella, kannattaa panostaa akun kokoon ja nopeaan pikalataustehoon.

Talvella sähköautoilijan on tärkeää huomioida esilämmitys. Auton matkustamon esilämmitys tekee matkaanlähdöstä mukavampaa, mutta akun lämmitys on hyväksi myös akun optimaalisen toiminnan kannalta. Kylmän akun esilämmitys ennen pikalatausta mahdollistaa maksimaalisen pikalataustehon hyödyntämisen. Esilämmitettyyn akkuun saadaan lyhyen pikalatauksen aikana energiaa huomattavasti enemmän kuin kylmään akkuun.

Suurin ero: tankkaus vai lataus

Ilmiselvin ero sähkö- ja polttomoottoriautoilun välillä on tankkaus ja lataus. Siirtyminen tankattavasta polttomoottoriautosta ladattavaan sähköautoon vaatii ajattelutavan muutosta. Tyypillisesti polttomoottoriauton tankki täytetään, kun se on lähes tyhjä. Sähköauton akkua ei ajeta täydestä tyhjäksi, vaan lähtökohtaisesti ajoon lähdetään aina täydellä akulla. Jos kotona tai työpaikalla on latausmahdollisuus, hoituvat sähköauton lataukset lähes itsestään esimerkiksi yön tai työpäivän aikana. Pidemmillä matkoilla latauksen suunnitteluun on hyvä panostaa ja varmistaa ennakkoon, että matkan varrella on sopivin välimatkoin latausmahdollisuus. Tämä saattaa vaatia hieman enemmän vaivaa kuin tankkauksen suunnittelu.

Pitkillä matkoilla sähköauto latautuu kahvitauolla

Sähköautoilua polttomoottoriautoiluun verratessa esimerkiksi ajomatkan suhteen, ei aina ymmärretä pikalatauksen arvoa ja tehoa. Jos auto soveltuu pitkiin ajomatkoihin, latautuu auto normaalin kahvi- tai lounastauon aikana. Vaikka sähköautoa täytyy ladata useasti pitkällä ajomatkalla, se ei välttämättä hidasta matkantekoa, sillä pitkillä matkoilla autoilijakin tarvitsee pieniä taukoja.

Pikalatausverkosto on viime vuosina Suomessa kehittynyt huimasti, joten pidemmätkin ajomatkat sujuvat sähköautoillen jo melko vaivatta ympäri Suomen. Latauspisteitä ja latureita on jo runsaasti sähköautoa kohden, joten ei ole kovin todennäköistä, että latauspisteelle saapuessa joutuisi jonottamaan. Latausverkosto myös kasvaa jatkuvasti. Halutessaan latauspaikkojen tilanteen voi yleensä tarkistaa puhelimen sovelluksesta tai navigaattorista.

Oleellista on käyttökelpoinen toimintamatka – ei niinkään akkukapasiteetin tila

Pikalataus kuluttaa akkua enemmän kuin peruslataus, mutta tällä ei ole suurta merkitystä, jos autoa ladataan pääasiassa kotona hitaassa latauksessa. Nykyään tiedetään, ettei akun kuluminen ole merkittävä ongelma sähköautoilussa, sillä akku ei kulu sen nopeammassa tahdissa, kuin auto muutenkaan. Todennäköisesti akku siis kestää liikennekäytössä yhtä pitkään kuin auto muutenkin.

Usein ajatellaan, että heikentynyt akkukapasiteetti on merkki huonosta akusta. Käytännössä 70 % akkukapasiteetti voi riittää mainiosti arkikäyttöön. Täyttä akkukapasiteettia tärkeämpää on auton käyttökelpoinen toimintamatka eli range. Tilanne on sama kuin esimerkiksi puhelimen kohdalla: akku voi olla aivan riittävällä tasolla, vaikka kapasiteetti ei olisi täydet 100 %.

Sähköautoilun ja polttomoottoriautoilun eroja:

  • Sähköautoilu vaatii ajattelutavan muutosta verrattuna polttomoottoriautoiluun – kumpikaan käyttövoima ei itsessään tee autoilusta helpompaa tai vaikeampaa

  • Lataus vs. tankkaus: polttomoottoriauto tankataan, kun tankki on lähes tyhjä, sähköautoa ladataan säännöllisesti ja ajoon lähdetään yleensä täydellä akulla.

  • Sähköauton valmistuksesta aiheutuneet päästöt tasapainottuvat nopeasti suhteessa polttomoottoriautoiluun: sähköautolla ajo on ympäristöystävällisempää verrattuna polttomoottoriautoon.

  • Sähköautossa ei ole yhtä paljon huoltokohteita, kuin polttomoottoriautossa. Säännöllinen huolto on molemmille tärkeää, mutta sähköautolla huoltotarpeet ovat vähäisemmät.

  • Paljon ajavalle sähköauto voi olla taloudellinen ratkaisu: sähköauton tuoma kustannussäästö konkretisoituu, kun ajaminen on edullista, eivätkä huoltotarpeet juuri kasva, vaikka ajokilometrejä tulisi paljon – toisin kuin polttomoottoriautolla.

Sähköautoilu tulee edullisemmaksi, mitä enemmän ajaa

Tyypillisesti sähköauton hankintahinta on vastaavanlaiseen polttomoottoriautoon verrattuna korkeampi. Sen sijaan ajaminen sekä huolto- ja korjauskulut ovat sähköautoilijalle edullisempia. Sähköautoilu tulee selkeästi polttomoottoriautoilua edullisemmaksi, jos sähköautoa voidaan ladata säännöllisesti kotona tai työpaikalla. Tällöin ajamisen kustannukset ovat karkeasti kolme-neljä kertaa polttomoottoriajoa edullisemmat. Jos sähköautoilija on täysin julkisen latausverkoston varassa, kustannussäästö on huomattavasti pienempi.

Eri käyttövoimille edelleen paikkansa

Sopivan käyttövoiman valinta kannattaa tehdä ennen kaikkea autoilijan tarpeiden pohjalta. Jos ajokilometrejä tulee niukasti, voi sähköauto olla turhan kallis investointi. Vähäiseen ajoon hankintahinnaltaan edullisempi polttomoottoriauto voi olla järkevämpi valinta. Paljon ajavalle sähköauton kustannussäästö konkretisoituu edullisen ajamisen ja huoltojen näkökulmasta. Sähköautojen huoltovälit ovat sidonnaisia aikaan, eli huoltotarpeet eivät juurikaan kasva, vaikka ajokilometrejä kertyisi paljon – toisin kuin polttomoottoriautoilla.

Huoltotarpeet kohdistuvat eri osa-alueisiin

Huoltovapaata autoa ei ole olemassakaan. Autoon voi tulla vikoja käyttövoimasta riippumatta ja auto kuin auto tarvitsee säännöllistä huoltoa. Polttomoottoriautoissa on sähköautoja enemmän huoltotarpeita määrävälein, kuten öljynvaihdot. Sähköautoilijan ei siis tarvitse vierailla huollossa yhtä usein, mutta myös sähköauton säännöllinen huoltaminen on tärkeää. Huoltotarpeet keskittyvät sähköautossa eri asioihin polttomoottoriautoihin verrattuna.

Sähköautossa jarrut usein kuluvat vähemmän, sillä sähkömoottori hoitaa ison osan jarrutustyöstä – myös jarrupoljinta painettaessa. Vähäinen käyttö voi johtaa jarrujen ruostumiseen tai jumiutumiseen. Renkaat myös kuluvat sähköautoissa usein nopeammin, sillä sähköauto on polttomoottoriautoon verrattuna huomattavasti painavampi ja kiihdyttäminen kuluttaa renkaita nopeasti. Kiihdyttäminen sähköautolla on monesti nopeampaa, kun tehokkaan ja hiljaisen sähköauton kiihdytysääniä ei kuule.

Sähköautoilu kompensoi valmistuksessa aiheutuneet päästöt nopeasti

Käyttövoimasta riippumatta autoilussa syntyy päästöjä aina. Sähköautojen valmistaminen kuormittaa ympäristöä enemmän kuin polttomoottoriautojen valmistus. Akun valmistamiseen tarvitaan paljon energiaa. Toisaalta ajaminen sähköautolla on huomattavasti ympäristöystävällisempää, kun auto ei käytä polttoainetta tai öljyä. Sähköauton valmistuksesta aiheutuneet päästöt tasapainottuvat nopeasti verrattuna polttomoottoriautoiluun, sillä ajaminen on ympäristöystävällistä. Sähköautoillessa ei synny lainkaan pakokaasupäästöjä ja myös jarrupäästöt vähenevät kaupunkiajossa.

Sähköautoilu tuo ajoon tasaisuutta

Polttomoottoriautoiluun verrattuna sähköautoilu on hiljaisempaa ja rauhallisempaa. Sähköauton moottori ei pidä samanlaista ääntä kuin polttomoottoriautossa, ja vaihteettomuuden ansiosta sähköauton kiihtyvyys on tasaista. Vaihteiden vaihtoa ei sähköautoillessa tunne, vaan ajo on tasaista.

Sähköautojen kehitys on viime vuosina ollut huimaa, eikä muutosta ole näkyvissä. Se, mitä kaikkea tulevaisuus tuo, jää nähtäväksi.


Harkitsetko seuraavaksi sähköautoa tai kaipaatko osaavaa huoltoa sähkö- tai hybridiautollesi?

Rantakylän Varaosa on modernien autojen asiantuntija ja sähköautotekniikkaan erikoistunut e-Expert-korjaamo. Autamme kaikenlaisissa modernien autojen huolto- ja korjaustarpeissa – käyttövoimasta riippumatta!

Varaa aika, tai ota yhteyttä ja kysy lisää!