Sähköauton katsastus edessä? Näillä vinkeillä varmistat läpimenon

02.10.2025

Sähköautojen yleistyessä myös niiden katsastukseen liittyvät kysymykset mietityttävät monia autoilijoita. Vaikka prosessi on monilta osin tuttu, sähkötekniikka tuo mukanaan uusia, tarkkaa osaamista vaativia tarkastuskohteita.

Tarkastuksessa huomio kiinnittyy sähkötekniikkaan ja alustaan

Vaikka moni asia sähköauton katsastuksessa on tuttua, kuten jarrujen ja iskunvaimentimien testaus, on siinä myös merkittäviä eroja. Päästömittausta ei luonnollisesti tarvita, mutta sen sijaan katsastaja syventyy sähköautolle ominaisiin kohteisiin. Erityisen tarkassa syynissä ovat korkeajännitekomponentit, sähkömoottori ja ennen kaikkea akusto. Akuston kunto tarkastetaan silmämääräisesti mahdollisten vaurioiden, kuten kolhujen, varalta.

"Lommo tai muodonmuutos akkupaketissa ei välttämättä vaikuta auton toimintaan, mutta turvallisuuteen se voi vaikuttaa vakavasti. Tässä tapauksessa on katsastajan vastuulla arvioida, onko auto edelleen käyttökelpoinen. Mikäli muodonmuutos on suuri, auto hylätään katsastuksessa ja ohjataan korjaamolle, jossa akusto tutkitaan. Sen jälkeen arvioidaan, onko akustossa vaurioita tai onko se mahdollisesti vielä käyttökelpoinen", kertoo A-Katsastuksen asiantuntija Emil Jauhanen.

Sähköauton paino ja vääntö rasittavat alustaa – kiinnitä huomiota näihin asioihin

Yksi tyypillisistä syistä sähköauton katsastuksen hylkäämiselle liittyy alustan osien kulumiseen. Sähköautot ovat polttomoottoriautoja painavampia, ja suuri vääntö kuluttaa alustan osia nopeasti.

"Näiden vikojen tunnistaminen on tärkeää, koska niihin liittyy usein myös renkaiden virheellinen kuluminen ja hallittavuuden heikkeneminen", toteaa Jauhanen.

Sähköauton hylkääminen katsastuksessa yleensä liittyy:

  • Akuston pohjassa oleviin lommoihin

  • Jäähdytysnestevuotoihin sähkömoottorissa tai akustossa

  • Maadoitusjohtojen huonoon kuntoon tai hapettumiin

  • Liian vähästä käytöstä johtuvaan jarrujen ruostumiseen

  • Alustan puslien ja nivelten ennenaikaiseen kulumiseen


HUOMIOI MYÖS: SÄHKÖAUTOJEN JARRUJEN ERITYISPIIRRE

Regeneratiivinen jarrutus säästää jarruja, mutta jarrujen vähäinen käyttö johtaa ruostumiseen. Tämän välttääksesi käytä jarruja kunnolla pari kertaa viikossa, esimerkiksi tyhjällä parkkipaikalla. Vuosihuollossa jarrut tulisi aina herkistää ja puhdistaa.

Sähköauton katsastajalla on suuri vastuu.

Moni saattaa ihmetellä, miksi sähköauton katsastus maksaa saman verran kuin polttomoottoriauton, vaikka päästömittausta ei tehdä. Kyse ei ole säästyneestä ajasta, päinvastoin. Sähköauton katsastus vaatii enemmän aikaa, erikoisosaamista ja kantaa mukanaan suurta vastuuta.

"Katsastamme autoja, joiden akusto maksaa yli 15 000 euroa. Jos tarkastus tehdään huolimattomasti, riskinä on suuri taloudellinen vahinko tai turvallisuusriski", Jauhanen huomauttaa.

Varmista katsastuksen läpimeno ennakoimalla

Huolellisella valmistautumisella ja säännöllisellä huollolla varmistat paitsi autosi turvallisuuden, myös sen arvon säilymisen.

Muistilista ennen katsastusta:

  1. Jarruttele reilusti: Tee muutama napakampi jarrutus ennen katsastukseen ajoa. Jos regeneratiivinen jarrutus on ollut pitkään ainoa tapa hidastaa, voivat levyjarrut ruostua.
  2. Tarkasta pohja: Kurkista auton alle ja varmista, ettei akun suojakuoressa näy selkeitä vaurioita.
  3. Varaa ennakoiva huolto: Monien sähköautojen huolto-ohjelmissa ei ole alustaan liittyviä huoltokohteita, joten vastuu niistä jää kuljettajalle.

Sähköauton huolellinen tarkastus ja huolto on investointi turvallisuuteen sekä auton pitkään ikään.

Me Rantakylän Varaosalla olemme erikoistuneet sähköautojen huoltoihin ja korjauksiin, ja ylläpidämme osaamistamme jatkuvasti. Jos haluat varmistaa sähköautosi kunnon ennen katsastusta, varaa aika suoraan netistä tai ota yhteyttä ja kysy lisää!