Sähköauton huolto: Pidä autosi kunnossa ja turvallisena tien päällä

Yleinen harhaluulo on, että sähköauto olisi täysin huoltovapaa. Sähköautojen yleistyessä moni pohtii, miten niiden huolto eroaa polttomoottoriautoista. Vaikka sähköautosta puuttuvatkin monet perinteiset huoltokohteet, kuten moottoriöljyn tai jakohihnan vaihto, on säännöllinen ja ammattitaitoinen huolto avainasemassa auton turvallisuuden, luotettavuuden ja pitkän iän varmistamiseksi.
Sähköautoissa on vähemmän huoltokohteita perinteiseen polttomoottoriautoon verrattuna. Esimerkiksi moottoriöljyä, jakohihnaa, öljynsuodattimia tai polttoainesuodattimia ei sähköautoissa tarvitse vaihtaa. Tästä voi syntyä käsitys, että sähköauto on huoltovapaa, vaikka todellisuus ei ole näin mustavalkoinen. Myös sähköautoille on tehtävä tarkastuksia ja joitakin huoltotöitä, kuten raitisilmasuodattimen, jarrunesteen ja jäähdytysnesteen vaihtoja.
Sähköauton suuremman painon vuoksi esimerkiksi alustan osat kuluvat nopeasti. Myös jarrut saattavat vaatia erityistä huomiota, sillä regeneratiivisen jarrutuksen vuoksi jarrujen vähäinen käyttö voi johtaa ruostumiseen. Vaikka perinteiset huoltokohteet ovat vähäisempiä sähköautoissa, painottuvat huoltotarpeet muihin osa-alueisiin.
Kuinka usein sähköauto pitää huoltaa ja mitä määräaikaishuoltoon kuuluu?
Ajoneuvovalmistajan huolto-ohjelma määrittelee milloin autoa tulisi huoltaa – niin polttomoottoriautojen kuin sähköautojenkin kohdalla. Huolto-ohjelmien tarkastukset kattavat muun muassa valot, jarrut ja alustan nivelet. Määräaikaishuolloissa varmistetaan myös korkeajännitekomponenttien ja -kaapeleiden kunto, sekä tutkitaan akkukotelo mahdollisten kolhujen varalta.
Huomioi sähköauton huoltotarpeissa nämä erityispiirteet:
- Jarrut: vähemmän käyttöä, enemmän huomiota huoltoon
Sähköautojen erityispiirre, regeneratiivinen hidastus, vähentää mekaanisten jarrujen käyttötarvetta. Tämä voi kuitenkin aiheuttaa levyjarrujen ruostumista tai jumiutumista. Jarrujen säännöllinen herkistely on suositeltavaa, sillä se voi pidentää jarrujen käyttöikää. - Ilmastointijärjestelmä: ei pelkkää mukavuutta
Sähköautossa ilmastointijärjestelmä on osa auton lämmönhallintajärjestelmää ja oleellinen myös akun oikean toiminnan ja turvallisuuden kannalta. Jos sähköauton ilmastointi ei toimi, voi auton korkeajänniteakun lämmönhallinta vaarantua, mikä voi johtaa jopa turvallisuusriskeihin. Ilmastointi on usein sähköautoissa osa lämpöpumppujärjestelmää, joka hallitsee koko auton lämmönsäätelyä. Sähköauton ilmastointihuolto edellyttää huoltamoltakin osaamista ja erityisiä työvälineitä. - Alusta ja renkaat: suurempi paino vaatii huomiota
Sähköautot ovat akustonsa vuoksi polttomoottoriautoja painavampia. Tämä lisääntynyt paino kohdistaa suuremman rasituksen alustan osiin, kuten niveliin ja pusliin, sekä renkaisiin. Myös renkaat itsessään ovat usein sähköautoissa suurempia ja painavampia kuin polttomoottoriautoissa. Tämä lisää renkaiden käsittelyyn liittyviä riskejä. Rengashuollossa on tärkeää käyttää ohjureita, jotta jarrulevyt eivät pääse vahingoittumaan. Erityisesti kaksikomponenttijarrulevyt saattavat vioittua, jos renkaiden asennuksessa käytetään vääränlaisia työvälineitä, kuten iskevää mutterinväännintä. Myös pyöränkulmien tarkastaminen on tärkeä osa sähköautojen määräaikaistarkastuksia. Pyöränkulmien virheet voivat kuluttaa renkaita epätasaisesti, ja tämä lisää huoltokustannuksia – ennakoiminen siis kannattaa. - Akun huohotusjärjestelmä
On tärkeää, että sähköauton korkeajänniteakun huohotusaukot pidetään puhtaina ja toimivina. Tukkeutunut järjestelmä saattaa aiheuttaa kondensaation myötä kosteuden kerääntymistä akkuun. Virallisiin huolto-ohjelmiin ei aina kuulu tähän liittyviä ennaltaehkäiseviä huoltoja, kuten huohotusventtiilien puhdistamista ja kosteuden poistoa. Siksi autoilijan on hyvä itse varmistaa, että huollon yhteydessä nämä huomioidaan, erityisesti iäkkäämmissä sähköautoissa. - Matalajänniteakun tarkastus
Sähköautoissa tärkeä tarkistuskohde huolloissa on myös 12 voltin akku. Kyseinen matalajänniteakku ladataan yhdessä korkeajänniteakun kanssa, mutta se ei ole samalla tavalla aktiivisessa käytössä kuin polttomoottoriautoissa. Tämä voi aiheuttaa vikaantumista, joka saattaa jäädä huomaamatta. Joskus tästä johtuva auton erikoinen oireilu voi jopa johtaa vääriin diagnooseihin. Joihinkin huolto-ohjelmiin 12 voltin akun tarkastaminen kuuluu, mutta se olisi hyvä tehdä huollon yhteydessä aina – olipa se huolto-ohjelmassa tai ei.
Mitä voit tehdä itse?
- Lataa oikein: Vältä akun jatkuvaa lataamista aivan täyteen tai päästämistä täysin tyhjäksi. Pitämällä lataustason pääsääntöisesti 20–80 % välillä pidennät akun elinikää.
- Luota ammattimaiseen huoltoon: sähköautot, kuten myös modernit polttomoottoriautot edellyttävät huoltamoltakin osaamista ja erikoisvälineitä. Vie sähköautosi säännöllisesti huoltoon osaavalle, sähköautotekniikkaan erikoistuneelle huoltamolle.
Rantakylän Varaosa – sähköautojen asiantuntija lähelläsi
Nykyaikaisen sähköauton huoltaminen vaatii syvällistä teknistä osaamista, erikoistyökaluja ja jatkuvaa osaamisen ylläpitämistä. Tästä syystä Rantakylän Varaosalla panostetaan jatkuvaan kouluttautumiseen ja ajanmukaisiin työvälineisiin.
Me Rantakylän Varaosalla varmistamme, että saat ajella sähköautollasi turvallisesti ja huolettomasti. Ota yhteyttä tai varaa aika huoltoon kätevästi verkkosivuiltamme!